LOOSDRECHT – “Je hebt brandweerauto’s, je hebt bijzondere brandweerauto’s en je hebt brandweerauto’s die je nooit tegenkomt en dat is deze”, wijst brandweerman Rutger van ’t Klooster naar de International Scout die voor hem staat. Na een jarenlange zoektocht en onderhandelingen haalde hij het voormalige commando-/poederblusvoertuig van Brandweer Loosdrecht zaterdag eindelijk naar huis.Knalgroen, niet meer aan de praat te krijgen en met platte banden. Maar voor de rest is het onmiskenbaar de Loosdrechtse Scout. Als de 38-jarige Van ’t Klooster even voor half negen in de avond zijn werkterrein oprijdt wordt hij dan ook enthousiast onthaald door een groep oud-brandweermensen. Zij keken, net als de nieuwe eigenaar, reikhalzend uit naar de terugkomst van het bijzondere voertuig.In 1965 kwam de auto in dienst bij Brandweer Loosdrecht. Toenmalig brandweercommandant Veraar zag grote voordelen in dit voertuig; met de compacte auto kon direct uitgerukt worden en dat leverde een paar minuten tijdswinst op. Ter plaatse kon een eerste verkenning en eventueel redding uitgevoerd worden. “Ja een soort TS2, wij waren onze tijd ver vooruit”, vertelt oud-brandweerman Arie de Kloet met een grote glimlach.
Hulpverlening
Na 1975 kreeg het een aanhanger met gereedschap erachter en werd het ingezet als hulpverleningsauto. Het originele doel; een poederbluswagen voor branden in de almaar groeiende recreatiegebieden in Loosdrecht, werd nooit behaald vertellen de oud-brandweerlieden. “Van al het rijden en hobbelen was het poeder ingeklonken, het was beter dat niet te gebruiken. Ik heb me wel altijd afgevraagd wat er was gebeurd als we wel hadden moeten blussen”, vertelt Jan de Kloet, van 1976 tot 2011 brandweerman.
In 1980 kreeg Loosdrecht een officieel hulpverleningsvoertuig en werd de Scout afgeschreven. Hij verdween uit beeld maar niet uit de harten van de Loosdrechters blijkt. Geëmotioneerd loopt Tjamke Guntenaar rond op het terrein van de familie Van ’t Klooster. Ze is de oudste dochter van oud-brandweercommandant Jan Guntenaar, hij overleed in 2007. Hij was niet degene die het voertuig kocht, maar wel degene die er jarenlang in reed. Uit haar zak haalt ze een foto van haar vader die ze op het dashboard van de auto bevestigd. Ze kan zich de ritjes met haar vader nog goed herinneren. “Het was bijzonder als we hierin mee mochten rijden. Iedereen kende de grote brandweerauto’s, maar dit was iets speciaals. Ik vond het een ‘snoepje’. Al was hij in mijn herinneringen wel groter”, zegt ze met een glimlach.
Benzine zuipen
Terwijl zij aan de zijkant van de autocombinatie staat te kijken zijn een stel oud-brandweermannen al erop geklommen. Voor eigenaar Rutger het in de gaten heeft is de motorkap opengemaakt en staan oudgedienden Gijs Meijers en Rut van Henten te kijken. “Deze motor zuipt ook genoeg benzine”, lacht Meijers. Hij kan zich de tijden nog goed herinneren. “Het was ons eerste hv-voertuig. Meer dan een hamer en beitel was het niet hoor”, grapt hij. Toch werd het voertuig ook voor andere uitrukken ingezet. Op 19 juni 1967 brandde tapijtfabriek De Noordster af. Na een vage melding besloot een aantal manschappen even met het blusvoertuig te gaan kijken. Ter plekke bleek het halve pand al in de brand te staan. Later gealarmeerde brandweermannen vonden in de kazerne alleen de Scout. Normaal was er plek voor twee. “Ik weet niet met hoeveel we erin zijn gestapt, kan wel vier of vijf man geweest zijn, maar we kwamen zo wel bij de Noordster”, vertelt Meijers.
Rut van Henten was jarenlang manschap en chauffeur bij het korps en reed regelmatig in de Scout. “Was een mooi ding, sturen ging zwaar want stuurbekrachtiging hadden ze nog niet.” Hij kan zich diverse uitrukken en verkenningstochten herinneren. “We zwommen in het Walderveenbad toen er een melding kwam. Ik was als snelste aangekleed en pakte op de kazerne de Scout. Tegenover Sypesteyn was een zwaar ongeval gebeurd waarbij een jonge vrouw onder een auto was gekomen. Dat vergeet je nooit meer.”
Zoektocht
Voor de nieuwe eigenaar was het een hele toer om de bijzondere brandweerauto naar Loosdrecht te krijgen. Van ’t Klooster is niet alleen brandweerman maar ook liefhebber van oldtimers en in het bijzonder brandweervoertuigen. Hij restaureerde eerder een Amerikaanse brandweerauto. Samen met oudgedienden zocht hij op welke voertuigen dienst deden in hun dorp. De Scout bleek nog op kenteken te staan en iemand kon zich nog herinneren dat deze ooit in Havelte stond. Voor de jonge Loosdrechter een uitdaging. “We bekeken Google Streetview en ik ging met mijn hele gezin naar een camping in de buurt om daar verder te zoeken.”
Een oud-eigenaar bleek het voertuig wel te hebben gehad maar deze was alweer verkocht. Wel vond hij nog een sleutel. “Die hadden we dus al, toen de auto nog”, lacht Van ’t Klooster. Via via kwam hij terecht in Enkhuizen en door middel van omzwervingen bleek de auto in Friesland terecht te zijn gekomen. “Ergens onder Leeuwarden, meer wisten we niet.” Hij belde International-clubs af, maar zonder resultaat. Een dagje rondrijden onder Leeuwarden leverde uiteindelijk wel een match op: de Scout stond in een oude melkfabriek in Jellum maar de eigenaar was geenszins van plan het voertuig zomaar te verkopen. “Hij gunde het mij wel, vond mij een volhouder maar hij had een bijzonder voorstel”, vertelt de Loosdrechter.
Ruilhandel
De mannen kwamen overeen dat als Rutger een vervangende International kon regelen deze geruild mocht worden tegen de zo gewenste Brandweer-Scout. Maar dat bleek een zoektocht van jaren, want van het Amerikaanse merk zijn er nog nauwelijks auto’s in omloop. Tot twee weken geleden. “Ik zag er een te koop komen en stuurde de man een bericht. ‘Das mooi’, stuurde hij terug. Hij kwam bij ons kijken en dezelfde dag was het rond”, grijnst Van ‘t Klooster. Zijn vrouw Anouk kijkt lachend toe. “Ik wilde bijna een aftelkalender voor hem maken, zo enthousiast was hij dat het eindelijk na bijna acht jaar gelukt was.”
Ondertussen vraagt Arie de Kloet al rond of het gemeentewapen als sticker of als beschildering terug moet komen op de deuren van de International Scout. Broer Jan somt op wat er allemaal waar bevestigd was op het voertuig. “Naast twee poederblussers met 250 kilo inhoud ook twee aluminium ladders. Ook nog wat gereedschappen en dat werd dan bijeengehouden door, ik kan het leer nog ruiken, brede leren banden”, vertelt hij enthousiast. “Bovenop zat een blauw zwaailicht en een luchthoorn. Op oorhoogte dus je verstond niks meer als die aan ging.”
Blij maken
In alle hectiek staat daar in alle rust Rutger van ‘t Klooster. Omringd door enkele leden van zijn vaste klusploeg: vader Ron en vriend en brandweerman Ferry Brienne. Met een grote glimlach op zijn gezicht laat hij alle verhalen, opmerkingen en vragen over zich heenkomen. “Die zoektocht was mooi, maar als je nu dan al die mensen erop ziet duiken dan weet je waar je het voor doet. Ik vind het heerlijk om weer wat met mijn handen te gaan maken, maar het gaat om mensen blij maken. En dat wordt nog wat als die ‘oudjes’ er straks mee mogen gaan rijden”, glundert hij. Tjamke Guntenaar werpt nog een liefdevolle blik op de Scout waar nu de foto van haar vader in hangt. “Dat heb je goed gedaan”, zegt ze zacht tegen Rutger voordat ze de nacht inloopt.
Tekst: Linda Blok / TekstBlok