Brandweerman maakt jongensdroom waar in Dakar-rally

LOOSDRECHT – Met potten pindakaas, pakken toiletpapier, een rallyauto, servicetruck en camper vertrok het Stutz Rally Team vanochtend vanuit Loosdrecht naar Marokko. Daar rijden zeven mannen en een vrouw van 20 tot en met 24 januari de ‘Dakar-rally lite’ van de Intercontinental Rally. De jongste van het team, de 36-jarige vrijwillig brandweerman Rutger van ’t Klooster uit Loosdrecht, gaat daar zijn jongensdroom waarmaken als rijder. De oudste, de 74-jarige oud-brandweerman en rallyveteraan Maarten van Eijk uit Linschoten, begint aan het slotstuk van een lang rallyleven.

Als je de zeven mannen zo aan tafel ziet zitten in hun ‘clubhuis’ in Loosdrecht met cola, strohrum en chips erbij, zou je niet zeggen dat je te maken hebt met een serieus rallyteam. Ook de gemiddelde leeftijd van 60,7 jaar werkt niet mee. ,,Lijkt hier wel een bejaardensoos”, grapt de 66-jarige Ron van ’t Klooster dan ook. Zijn zoon, de 36-jarige Rutger, is maar wat blij met die ‘oudjes’. ,,Gaandeweg kom je erachter hoeveel werk het is om een rally te gaan rijden, ook qua papierwerk. Ben blij met die gepensioneerden anders hadden we het niet gered.”

Militaire operatie

Ondertussen zit voormalig brandweerman Robert van den Dolder (51) uit Loosdrecht aan dezelfde tafel onverstoorbaar de gps-ontvanger te programmeren. Tegenover hem tovert de 66-jarige Loosdrechter Dorus Wajer een lijst tevoorschijn met daarop de inhoud van de gereedschapskisten die meegaan naar Marokko. Eén van de vele lijsten die Dorus verzorgt, blijkt. ,,Met al die lijsten lijkt het avontuur wel ver weg”, grapt Rob Zonneveld, een 62-jarige ex-brandweerman uit Loosdrecht. Terwijl grappen over een ‘strakke militaire operatie’ over tafel gaan, blijkt het in de praktijk wel zo te werken.

De mannen zijn al bijna drie maanden elke week in de sportschool te vinden om fit te worden voor het rallyavontuur. ,,Dat is mooi, maar het is vooral belangrijk hoe fit je in je koppie bent”, merkt nestor Maarten op. Hij spreekt uit ervaring: in 1986 reed hij zijn eerste rally en heeft er ruim 25 gedaan waaronder acht keer Parijs-Dakar. Ruim 32 jaar zandhappen, dagen leven in stoffige, smerige omstandigheden en ‘toiletten die zeker niet ANWB waardig’ zijn. ,,Toiletrol in de auto en dan maar hopen dat je een struikje vindt zonder ongedierte.” De mannen maken grappen over de oudjes die komende rally in de comfortabele camper slapen, maar de 74-jarige hoort daar niet bij. ,,Zolang het lichaam het doet ga ik in een tentje. En het doel? Winnen natuurlijk.”

Dat geldt niet voor Ron en Dorus die meerijden in de Ford pick-up truck bedoeld als serviceauto. Zij rijden de adventure route van de Intercontinental Rally: wel door het zand, maar minder intensief (zonder tijdslimiet) en zij krijgen hulp van rijdster/navigator Carol McNutty, die al eerder met Maarten rally’s reed.

Veteraan

Iedereen in het Stutz Rally Team heeft een eigen rol. ,,De één zit op de auto, de ander ligt eronder”, verwoordt Rutger. De 66-jarige Sjaak Spelbrink uit Eemnes gaat mee om de camper (slaap- en servicetruck) te rijden, samen met Rob en Robert. Af en toe wisselen zij van plaats met Dorus en Ron. De wedstrijd rallyequipe bestaat uit rijder Rutger en de 38 jaar oudere Maarten als navigator. ,,Ben wel benieuwd hoe die jongen het gaat doen. Tijdens een rally leer je jezelf pas echt goed kennen. Ik heb jongens met gereedschap zien smijten als het niet ging”, zegt de rallyveteraan.

Maar aan alles is te merken dat er vooral een groot vertrouwen is. ,,Rutger is enorm technisch, problemen lossen we onderweg zelf wel op. Niks met elektrische slagmoersleutel, maar gewoon met de hand. Het is mooi om met een team van zes ‘nono’s’ op pad te gaan, want rallyrijden leer je pas in de praktijk”, zegt de master.

Positief

Toch is het voor de voormalig brandweerman uit Linschoten een bijzondere race. Vorig jaar sloot hij zijn rallyleven eigenlijk al af in dezelfde Intercontinental Rally die de officiële bekende Parijs-Dakar route rijdt. In het afscheidsboek schreef hij: ,,Als je een team hebt dat enthousiast is, positief, alleen oplossingen ziet en geen problemen en je wil echt iets, dan kun je het.” Een paar maanden na zijn ‘afscheid’ vond hij dat team per toeval in Loosdrecht waar hij via Dorus terechtkwam. Zijn afscheidsboek ging een keer rond en bij de familie Van ‘t Klooster begonnen toen de ogen te glimmen.

De rallyauto werd weer van stal gehaald en met hulp van Rutger en Robert werd gewerkt aan het motormanagement waardoor de auto nu beter rijdt dan ooit. Met dank aan een handvol sponsoren uit Loosdrecht en omgeving – BS Tuning, Buffing Optiek, Health Factor, U.S. Autoservice.nl, Slagerij De Nooij, Marc Seegersbelettering.nl, DoVu Cars en Boats, Wajer Yachts, Bouwbedrijf R. van ’t Klooster, Garmin – werd het benodigde startgeld bijeen gekregen.

Rutger ziet hiermee zijn jongensdroom om een keer te gaan ‘zandhappen’ waarheid worden. ,,Het zijn allemaal positieve mensen waarmee we het beste eruit gaan halen wat kan. Daarnaast is het vooral genieten van de fantastische vergezichten in de woestijn”, omschrijft Maarten. ,,Nou positief, wij wel maar jij bent de enige met een bloedgroep negatief”, pest Dorus.

Leven

De Mitsubishi (chassis) met BMW motor ligt als een blok op de weg, bochten zijn nauwelijks te voelen. Met veel enthousiasme legt Rutger uit hoe het in de auto werkt. ,,Overal ductape om het zand tegen te houden”, lacht hij. Voor zijn neus alleen een toerenteller en een lampje dat aangeeft wanneer hij het best kan schakelen. De navigator houdt de rest in de gaten. Zoals het bij een brandweerman hoort, veiligheid voor alles, zit er ook een blussysteem aan boord.

Terwijl de mannen binnen met de grootste precisie de namen op de helmen plakken laat Rutger even zien, horen en voelen hoe het rijdt. Met een enorm gebrul komt de 6 cilinder motor tot leven. Met een grijns van oor tot oor en een twinkeling in zijn ogen duwt hij het gaspedaal nog even verder in. ,,Volgens Maarten begin de auto pas te leven bij 150 kilometer per uur, maar ik moet het nog maar even zien in het zand”, zegt hij terwijl hij een blik werpt op de foto boven zijn hoofd: die van zijn gezin.

In de garage wordt de laatste hand gelegd aan de auto. Maarten vindt het zicht door de met logo’s beplakte voorruit niet optimaal en dus wordt eigenhandig de bestickering weggesneden en het zicht vervolgens goedgekeurd. De laatste dingen gaan de servicetruck in: ORS tegen diarree en een hark. ,,Ja je moet het wel een beetje netjes achterlaten in die zandbak”, grapt Ron.

Intercontinental Rally 2020:
De route van de Intercontinental Rally volgt de originele Parijs-Dakar route en is ruim 6000 kilometer lang. De rit voert door Marokko, Mauritanië en Senegal. Het Stutz Rally Team rijdt de lite route die stopt in Dakhla na 3000 kilometer. Via Marokko rijden zij dan op eigen gelegenheid terug naar Nederland. De lite versie bestaat uit vijf stages. Er wordt genavigeerd op gps-punten, zogenaamde way-points. Via www.realwaytodakar.com is het team te volgen. Het Stutz Rally Team is genoemd naar de Amerikaanse brandweeroldtimer ‘Stutz’ die de mannen eerder samen restaureerden.

Tekst: Linda Blok / TekstBlok