Het brandweerrode plaatwerk glanst je tegemoet, net als het netjes opgepoetste koperwerk op de auto. De bijna honderd jaar oude Stutz Fire Engine van Ron en Rutger van ’t Klooster uit Loosdrecht is een bijzondere verschijning. Het voertuig in deze huidige staat brengen kostte vader en zoon Van ’t Klooster en het restauratieteam heel wat vrije uren. ,,Wij kochten de auto als bouwpakket, maar dan zonder boekje.”
Gewassen en gepoetst voor weer een evenement
Badend in het tl-licht van de garage in Loosdrecht staat in een hoek de Stutz Fire Engine. Opvallend zijn alle details, zoals een bel, zoeklicht, aanzuigkorf voor het verkrijgen van bluswater uit open water en slangen. Allemaal nog originele onderdelen van de auto uit 1921. ,,En die onderdelen kregen we allemaal mee in kratjes drie jaar geleden”, lacht de 36-jarige Rutger van ’t Klooster, eigenaar van het gelijknamige bouwbedrijf en vrijwillig brandweerman.
Liefde voor oud ijzer
De auto werd door Ron en Rutger gevonden in Brabant. Een voormalig handelaar had de Stutz in 1982 naar Nederland gehaald, maar nooit verkocht. Het chassis was gerestaureerd, maar de auto had al ruim dertig jaar niet meer gereden toen vader en zoon Van ’t Klooster hem kwamen bekijken. ,,Wij hebben wel wat met oud ijzer en Rutger is brandweerman dus we waren al even op zoek naar een brandweerauto om op te knappen”, vertelt Ron. De loods in Loosdrecht werd met een paar vierkante meter uitgebreid en de auto kreeg een mooie plek, naast nog meer gerestaureerde oldtimers. Ex-brandweermannen Rob Zonneveld en Robert van den Dolder sloten zich ook aan bij het restauratieproject. Net als kennis Sjaak Spelbrink. ,,Ze zochten nog een mannetje op leeftijd om te poetsen en met kennis van elektra”, lacht hij. Ook brandweercollega Ferry Brienne kwam helpen.
Puzzelstukjes
Twee jaar lang klusten de mannen elke donderdagavond aan het voertuig. Een uitdaging want er zat geen handleiding bij. Omdat er maar zo’n driehonderd Stutz Fire Engines gebouwd zijn is er ook weinig vergelijkingsmateriaal. ,,Elke auto is op maat gemaakt voor een kazerne. Zo zit bij ons het stuur aan de rechterkant. Geen auto is hetzelfde en er zijn er nog maar weinig over”, vertelt Rutger. Via het internet zocht hij contact met Amerikanen en kreeg via via wel wat informatie. Toch bleef het puzzelen. ,,We hebben wekenlang een stangetje in onze handen gehad, geen idee wat we ermee moesten. Totdat we op een detailfoto ineens zagen dat het van de choke was.”
Trouwauto
Een belofte aan zijn vriendin maakte dat het restauratieproces vlotte. ,,Ik had haar beloofd dat we zouden gaan trouwen als de Stutz klaar zou zijn. Nou dat hadden de andere mannen ook gehoord en die gooiden er toen flink de snelheid in”, lacht Rutger.
De 6 cilinder motor werd met hulp van heel veel kruipolie weer aan de praat gekregen. ,,Een machtig moment toen hij voor het eerst startte”, blikt Rutger terug. De auto is zoveel mogelijk in originele staat teruggebracht, tot aan de touwtjes om de bekabeling heen. Ook de krachtige pomp doet het goed en met de verloopkoppelingen zou het voertuig prima dienst kunnen doen.
Sirene en slinger
Het rijden met de Stutz blijft nog wel een uitdaging. ,,Geen stuurbekrachtiging natuurlijk”, lacht Rutger. ,,En zo’n auto is nooit echt af. We reden laatst een stuk en kwamen erachter dat we de remmen weer eens goed moeten afstellen.” Hij neemt plaats op de originele leren bestuurdersbank. Terwijl een andere restauratievrijwilliger even de sirene laat horen legt de Loosdrechter uit wat alle knopjes op het dashboard betekenen. ,,Er zit geen sleutel bij, maar met het omzetten van een hoofdschakelaar kun je starten of door de auto ouderwets aan te slingeren.” Met een druk op de knop komt de auto tot leven. Een zwaar motorgeluid vult de loods.
Voor het restauratieteam is het nu vooral genieten van de Stutz. Zo stonden ze onlangs op het Concours d’Elegance bij Paleis Soestdijk en op de Oldtimer-/Brandweerdag in Huizen. Toch komt het team nog elke donderdag samen. Want inmiddels zijn er alweer nieuwe uitdagingen gevonden. ,,In januari gaan we met dit team de rally Parijs-Dakar rijden en daarvoor zijn wij een voormalige rally-auto aan het aanpassen. Want ik wilde heel graag ook een keer zandhappen”, grijnst Rutger.
Stutz Fire Engine in het kort:
- Gebouwd in 1921 voor brandweer Portland (Indiana).
- Blusvoertuig, heeft tot begin jaren zestig dienst gedaan als brandweerauto.
- Het voertuig heeft in 2018 een Nederlands kenteken gekregen. De RDW wist niet goed wat te doen met dit bijzondere voertuig en zo staat deze nu als type Fire Engine op het kenteken en staat de auto geregistreerd als cabriolet / zware personenauto tot 7500 kilo.
Tekst: Linda Blok / TekstBlok