BREUKELEN – Hoe krijg je zo goed en snel als mogelijk een bekneld slachtoffer uit een vrachtauto na een ongeval? Elf Duitse brandweermannen van het korps Böblingen hadden er afgelopen weekeinde ruim acht uur rijden voor over om een speciale training van het Utrechtse bedrijf Rifra Instructions in Nederland te volgen. De Nederlandse brandweerinstructeur Frans van Maurik haalde een deel van het korps naar Breukelen voor een lesje ‘creatief werken met redgereedschap’.
,,Jongens dat doen jullie maar thuis, zo doen wij dat hier niet”, roept Van Maurik tegen een paar Duitse brandweermannen die een zojuist weggeknipte deur van de vrachtauto weer tegen het chassis aanleggen. De deur wordt zonder morren weer opgetild en verder weggelegd om zo een schone werkruimte te houden. Even daarvoor hebben de brandweermannen met een balk, ketting en de spreider (redgereedschap) de stuurkolom weggetrokken bij het zogenaamde slachtoffer. De pop kan na het verwijderen van de deur dan ook snel bevrijd worden.
Creatief redden
Het bevrijden van twee ‘slachtoffers’ is de klus die de brandweermannen in de middag krijgen. De zaterdagochtend is gebruikt voor het ‘spelen’ met het gereedschap dat aanwezig is; behalve het standaard redgereedschap zoals een schaar en spreider ook het werken met de hooligantool (een soort koevoet), kettingen en afplakfolie.
Het afplakfolie wordt op de ruit geplakt om zo het glas voor het slachtoffer veilig te breken. De Duitsers laten het liever links liggen. ,,Dat geplak duurt veel te lang. Wij gebruiken gewoon een matje om glasscherven tegen te houden”, vertelt er één. Het is één van de verschillen die tijdens de oefendag naar voren komen. ,,In Duitsland werken ze nogal volgens de regeltjes. Ik wil ze juist leren om creatiever te denken en soms de regels overboord te gooien als een snelle redding nodig is. Je kunt een vrachtautodeur helemaal kapot pellen, maar ook omvouwen. Zo creëer je heel snel veel werkruimte”, vertelt Van Maurik.
Kennis delen
De Utrechter is 35 jaar brandweerman en was tot vijf jaar gelden beroepsbrandweerman. Al 12,5 jaar geleden begon hij zijn eigen bedrijf in technische hulpverlening: Rifra Instructions. Hij geeft inmiddels niet alleen les aan de (aankomende) manschappen van de Veiligheidsregio Utrecht. Namens het bedrijf Weber Rescue geeft hij ook instructie aan korpsen over de hele wereld: van Duitsland tot Japan en van Brazilië tot Frankrijk. Collega’s van Van Maurik noemen hem een ‘bruggenbouwer’ en ‘innovator’. ,,Van over de hele wereld haalt hij kennis en hij schroomt niet om dat te delen. Hij doet dat met een enorme gedrevenheid. Alles om als brandweer beter te worden”, vertelt Jeroen de With van Brandweer Harmelen en collega-instructeur.
Brandweermannen van de Veiligheidsregio Utrecht waren eerder dit jaar in Böblingen om daar onder andere hagelnieuwe Porsches open te knippen, iets dat in Nederland nauwelijks mogelijk is. Als dank voor die mogelijkheid haalde Van Maurik elf Duitse brandweerlieden naar Nederland om hier met vrachtauto’s te oefenen. Het korps Böblingen bestaat uit 150 vrijwilligers en zo’n 18 beroepskrachten. De kazerne telt meer dan 16 voertuigen en het korps rukt ruim 850 keer per jaar uit.
Verschillen
Hier in Nederland werden de Duitse gasten ontvangen op de kazerne in Harmelen waar 2 voertuigen uitrukken en de oefening vond zaterdag plaats op een particulier bedrijventerrein van De Greef Coatings in Breukelen omdat de Veiligheidsregio Utrecht geen andere locatie ter beschikking had. De Duitsers waren ondanks die grote verschillen zeer te spreken over de oefenmogelijkheid. ,,In Duitsland verkopen wij alle vrachtauto’s aan het buitenland. Als brandweer is er geen mogelijkheid te oefenen met die voertuigen. Dit is voor ons dus uniek.”
Niet alleen voor de Duitse brandweerlieden was de uitwisseling interessant. Ook voor de Nederlandse instructeurs is het een waardevolle dag. ,,Het is bijzonder om te zien hoe zij zonder problemen met elf mensen aan één vrachtauto kunnen werken en zo goed op elkaar ingespeeld zijn. Ze zijn daar gewend om in grote teams uit te rukken. En zij zijn ook handig met het werken met kettingen. In Nederland halen ze die weer van de brandweerauto’s omdat de meeste brandweermensen geen idee hebben wat je ermee kunt doen. Het is op zo’n dag als vandaag weer goed om te zien wat je wel allemaal kunt doen met je gereedschappen”, zegt de Hollandse brandweerman en collega-instructeur Jan Nieuwenhuizen.
De pittige oefendag, met dank aan de hoge temperaturen, werd onderbroken door een kop koffie met Hollandse tompouces en een lunch bij Seval E Cargo. Daarna werd in een moordend tempo de tweede vrachtautocabine gepeld en geknipt. Na een nabespreking was het tijd voor het uitreiken van een certificaat. De uitnodiging retour is er ook al meteen. ,,Volgend jaar regelen wij graag Mercedessen voor jullie om mee te oefenen.”
Tekst: Linda Blok / TekstBlok