REGIO – Zes 112 meldingen waaronder een autobrand op de A27 hebben de Gooise hulpdiensten maandag tijdens de grote 112-storing te verwerken gekregen. Tegen vier uur in de middag kwamen de berichten binnen van een grote storing in het KPN-netwerk. Het bleek niet meer mogelijk om het landelijke noodnummer, dat via KPN in de lucht is, te bereiken.
Gooi en Vechtstreek
In de veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek werden daarom om 16.18 uur alle brandweerlieden opgeroepen om naar de kazernes te komen om deze te bemensen. “Het C2000 communicatienetwerk van de hulpdiensten onderling werkte prima en dus konden wij snel schakelen met collega’s, ook van politie en ambulance”, vertelt woordvoerder Lennart Koets namens Brandweer Gooi en Vechtstreek. Alle meldingen werden daardoor met de normale snelheid afgehandeld.
De communicatie extern verliep wat trager. Rond tien voor vijf stuurden enkele brandweerposten, waaronder ‘s-Graveland,Nederhorst den Berg en Huizen, zelf via sociale media een bericht naar de volgers/inwoners hoe zij te bereiken waren. Soms via Twitter en of Facebook, maar ook via een eigen lokale telefoonnummers op de kazernes. Via het overkoepelende account van Brandweer Gooi en Vechtstreek kwam om 17.02 uur een Twitterbericht online dat de lokale kazernes één van de plekken waren om hulp te gaan vragen. Het eerste NL-alert bericht in de regio ging er rond 17.21 uur uit. “Omdat het mogelijk is om regionaal NL-alerts te versturen, maar ook landelijk, hebben veel mensen meerdere berichten met bijna dezelfde inhoud gekregen. Dat was wel extreem”, legt Koets uit.
Apart nummer
In andere Veiligheidsregio’s werd besloten zelf een apart alarmnummer in te zetten en te communiceren, zoals in Veiligheidsregio Utrecht. Landelijk werden uiteindelijk, ruim een uur na de start van de storing, ook noodnummers ingezet. Eén van de mobiele nummers bleek uiteindelijk verkeerd; het nummer van de tiplijn van dagblad De Telegraaf. Dit werd in een latere NL-Alert hersteld.
Backup
Naast het bemensen van de kazernes werden meer agenten de straat op gestuurd, net als ambulances. Een dag later kijkt Koets, die zelf op de alarmcentrale plaats nam tijdens de 112-storing, terug op de hectiek: “Je merkt op zo’n moment weer hoe enorm we zijn ingesteld op ‘even kunnen bellen’. Ook ik pakte gistermiddag nog regelmatig mijn telefoon erbij om even wat te doen, terwijl ook mijn lijn eruit lag. Landelijk blijkt maar weer hoe belangrijk het is een goede backup te hebben. Het was in ieder geval goed om te zien dat alle hulpverleners meteen alles uit hun handen hebben laten vallen om snel te kunnen reageren.”
Doden
De laatste landelijke storing van het alarmnummer 112 was in 2012. Dat jaar waren er meerdere storingen, met in juni de grootste storing waardoor het nummer zes uur lang niet bereikbaar was. Er overleden hierdoor twee mensen aan een hartaanval. Op dit moment is nog niet duidelijk of er doden zijn gevallen door de storing van maandag. Wel is duidelijk dat er weinig les getrokken is uit de storing van 2012. In een tijd waar alles digitaal en snel kan blijkt er na zeven jaar nog steeds geen betrouwbare achtervang voor het belangrijkste nummer bij noodgevallen.