HILVERSUM – Het is het echte werk volgens de oud-brandweermannen die maandagmorgen de DAF torpedo autoladder met roepnummer 654 weer verwelkomen bij de kazerne in Hilversum. Daar komt hij weer te staan om te restaureren. De autoladder dateert uit 1964 en deed tot half jaren tachtig dienst in Hilversum en werd daarna nog korte tijd gebruikt als opleidingsauto. Daarna belandde hij in een museum en nu is hij door de firma A&F Firetrucks uit Hasselt aangekocht en gedoneerd aan de brandweerpost Hilversum.
De 64-jarige Kees Jordaan heeft zelf niet met de auto gereden maar komt toch even kijken naar de terugkomst van het historische voertuig. “Je bent brandweerman of niet. Dit is pure nostalgie”, zegt hij. Samen met Henri van Dijk en Rob van den Akker, ook allebei oud-brandweermannen, loopt hij goedkeurend rond de auto. Herinneringen komen bovendrijven. “Met deze auto rijden was altijd hard werken. Zweten. Dan had je een uitruk en wilde je zo snel als mogelijk naar een brand. Maar je had geen stuurbekrachtiging, je moest dubbel clutchen. Heel wat anders dan die automaat schakelbakken van nu. Dan was je aan het opschakelen en dan ging het mis. Dan moest je hem eigenlijk stil zetten om weer opnieuw op te schakelen. En dat midden in een uitruk”, zegt Van Dijk. In de auto was voorin plek voor twee mannen, de normale bezetting van een autoladder, maar achterin konden ook nog drie manschappen mee. Luxe was nog ver te zoeken en dus zaten die dan op een simpele houten bank.
In 1985 komt er een hoogwerker in dienst en beide auto’s draaien nog een korte tijd samen dienst. Zoals bij de grote brand bij Blokker in het centrum. Daarna wordt de auto gebruikt voor de opleiding, weet ook nog actief brandweerman Wim Floor. Dat die opleiding goed is gelukt bewijzen de mannen even later. Ze hadden gehoopt nog even de 6 cilinder benzinemotor te horen draaien maar dat lukt niet. De auto heeft te lang stilgestaan en starten lukt niet meer. En dus moet de oldtimer met vereende krachten van de dieplader geduwd worden. “Als ik hem nu zou moeten bedienen weet ik nog precies hoe”, zegt Rob van den Akker. Druk aanwijzingen gevend en duwend tegen de neus zorgt hij er mede voor dat er beweging in het voertuig komt. Toch blijken de stempels aan de achterkant ervoor te zorgen dat de auto net niet van de dieplader kan. Een paar balkjes en de ingeving van Floor om een vergrendeling los te draaien, zorgen uiteindelijk voor een zachte landing op het brandweerterrein. Achter het stuur neemt een jonge brandweerman plaats en hij moet flink aan het stuur hangen om een bocht te kunnen maken. “Ja jongen, draaien aan het stuur, dit is het echte werk”, lachen de oud-brandweermannen.
RestauratieDe restauratie gaat in de avond- en weekenduren gebeuren en vrijwilligers zijn nog welkom om zich aan te melden om af en toe mee te klussen. Ook sponsoren zijn welkom. Zij kunnen zich melden bij Bjorn Leek via bjorn.leek@brandweergooivecht.nl