DEN HAAG -Veertien alerts en een succespercentage van 64%; AMBER Alert Nederland bestaat 4 jaar. ‘Wij zijn trots op het succes’, zegt oprichter Frank Hoen. ‘Maar het kan nog beter. Ieder paar ogen telt als een kind vermist of ontvoerd is.’ Op zoek naar die extra ogen, startte de organisatie een landelijke postercampagne.
Sinds 2008
De toenmalige minister van Justitie Hirsch Ballin nam het systeem op 11 november 2008 officieel in gebruik. Sindsdien is AMBER Alert veertien keer ingezet bij een urgente vermissing of ontvoering van een kind. In 64% van de gevallen werd het kind veilig teruggevonden dankzij tips die binnenkwamen op het AMBER Alert. In september ging bijvoorbeeld nog een Alert uit voor een vermist meisje uit Rotterdam. Korte tijd later, vonden spoorwegagenten haar op het Centraal Station in Amsterdam.
Bedankt!
‘We willen iedereen heel hartelijk bedanken voor hun steun en inzet’, zegt Frank Hoen. ‘Het succes van AMBER Alert is vooral te danken aan de inzet van meer dan 1,2 miljoen Nederlanders die meezoeken via alle mogelijke media: de AMBER Alert iPhone App, Facebook, Twitter, Hyves, snelwegborden, SMS, e-mail, grote reclameschermen, noem maar op. En aan de duizenden organisaties die zich inzetten voor AMBER Alert, bijvoorbeeld door centraal hun zakelijke telefoons aan te melden voor AMBER Alert.’
Postercampagne
‘Maar we zijn er natuurlijk nog niet: alle ogen tellen’, vervolgt Hoen. ‘We hebben al 1,2 miljoen deelnemers, dus bijna 1 op de 10 Nederlanders heeft zich aangemeld.’ De organisatie wil het net van AMBER Alert-deelnemers de komende tijd nog fijnmaziger maken, bijvoorbeeld met een postercampagne. Deelnemers kunnen de poster printen en ophangen. Hoen: ‘Hoe meer mensen uitkijken naar een vermist kind, hoe groter de kans dat het snel wordt teruggevonden, en een kinderontvoerder geen kans meer heeft om ongezien weg te komen.’